She Wears the Pants



Muistan hämärästi villityksen koskien japanilaisia ompelukirjoja joskus vuosi takaperin, mutta olin silloin niin keltanokka näissä ompeluhommissa että se meni silloin kokonaan ohi. Oli niin paljon muutakin ihmeteltävää. Mutta nyt osui silmiin tällainen ihana opus, joka ilahduttaa varsinkin kaikkien visuaalisten tyyppien silmää ja antaa valtavasti inspiraatiota! Innostuin tästä kirjasta sen verran, että haluan ehdottomasti kirjoittaa siitä pienen arvostelun ja jakaa inspistä teillekin!



Osalle teistä tämä teos onkin jo ehkä tuttu, mutta koska kaikki eivät sitä tunne, halusin kirjoittaa siitä blogiin. Nimittäin itse olin juuri jotain tällaista hakenutkin, käynyt läpi vähän kirjakauppojen ompeluteoksia (joita on muuten surkean vähän tai ne ovat melko vanhanaikaisia..). Tästä kirjasta löysin sen mitä hainkin; designer -kaavoja, erilaisia ja hyvännäköisiä. Jännittäviä mutta toteutuskelpoisia. Ja niin kauniina pakettina!



Perusinfoa: Kirjan nimi on siis She Wears the Pants, ja sen on tehnyt suunnittelija Yoko Takada. Opuksen oman määritelmän mukaan mukaan otetut kaavat ovat särmikkäitä, urbaaneja ja helppoja toteuttaa, "pojilta lainattua" tyyliä. Kirjasta löytyy 20 mallia, joihin on hyvät ohjeet, osin kuvitetut. Kirja on kokonaan englanniksi. 



Jotain miinustakin löytyy, nimittäin koot. Japanilaisen kaavakirjan voi olettaakin olevan melko siroille ja lyhyemmille ihmisille, ja niin tosiaan on. Itse taidan olla pituuteni mukaan aikamoinen jätti, sillä olen 172cm pitkä ja kirjassa on kaavoja L kokoon, jossa pituudeksi on määritelty 168cm. Vähän täytyy siis pelailla mittanauhan kanssa ja olla valmis muokkailemaan kaavoja. Lyhyemmille tämä onkin vaiin hyvä juttu, sillä pienimmät koot ovat tarkoitettu pituudelta 153cm pitkille.




Että siinä, kannattaa tsekata jollei kirja ole entuudestaan tuttu! 

Ja ps. tämä juttu ei ole mainos. Ja pps. palaan asiaan kun ehdin ottaa näitä kaavoja kokeiluun!

5 kommenttia

  1. Nää japanilaiset kaavat on usein tosi ihanan näköisiä - ja siksi mua niin harmittaakin, ettei niitä todellakaan ole suunniteltu meikäläisen muotoisille henkilöille. Optimaali olisi tosiaan varmasti pieni ja siro, mutta pidempi ja siro toimii varmasti myös :) Odotan innolla, mitä hienoa saat näistä aikaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko tää kirja sulle jo tuttu? Tää on mun ensimmäinen bongaamani tätä lajia, innostuin kyllä kovasti tästä kirjasta! Saa nähdä tosiaan sopiiko nuo munkaan vartalotyypille, oon ainakin valmistautunut muokkaamaan kaavoja jos tarvitsee. Kyllä niitä täällä blogissa siis vielä nähdään! :)

      Poista
    2. Just tää ei, mutta japanilaisia kirjoja on pyörinyt jonkun verran joissain saksalaisissa ja brittiläisissä blogeissa. Niistä oon saanut just sen kuvan, että päärynöiden ei tarvii haaveilla noista. Tommoset säkkimäiset yläosat vaan ei kertakaikkiaan lähde, vaikka muiden päällä hyvältä näyttävätkin :( mut uskon, että sopivat sulle hienosti!

      Poista
  2. Vaikuttaa todella mielenkiintoiselle! Kokojen puolesta tosin ei löydy minulle sopivaa, mutta voihan sitä ihailla ;). Minä olen tykännyt japanilaisista kaavakirjoista, hoikempana ompelin paristakin kirjasta vaatteita itselleni. Toki niissä joutuu pituuksia säätämään aika paljon, minullakin on päälle 170cm pituutta. Mutta helpompi niitä on lisätä, mitä leveyksiä :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoinen kirja tosiaan! Mä en ole näihin japanilaisiin kaavakirjoihin ennen törmännyt, mutta tää iski heti. Tykkään noiden upeiden kaavojen lisäksi siitä, miten tän kirjan ulkoasu on toteuttettu. Ei ehkä niin tärkeä pointti mutta mulle sillä on merkitystä. :D Aina tosi mielenkiintoista löytää uusia kaavasivustoja tai kirjoja :)

      Poista